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Articulu di u numaru 1, ferraghju di u 2007


Pasquale PAOLI, mitu litterariu è realità storica



À prupositu d’un testu ineditu d’Hölderlin evuchendu à Paoli.

Pasquale Paoli, figura emblematica di a resistanza corsa hà riprisentatu per l’ « intelligenzia » di l’Europa detta di i lumi un mitu raghjente. « A Corsica era firmata assai tempu u spechju nantu à u quale si giravanu tutti l’ochji. » (Goethe « Puesia è Verità »).

Eroe di a libertà, legislatore dettu “nuvellu Solon”, fundatore di un statu da u quale u populu ghjè a surgente leghjittima di u putere, creatore di una Università, u “generale umanista” hè statu vistu sia da i filosofi sia da certi despoti “éclairés” di u seculu di i lumi, cum’è un veru mitu. Un mitu chì ghjera bellu spessu l’alibi i più cumplessi di strategie pulitiche. (Catarina II, Federiccu II), ma dinù d’interessi particulari (Voltaire, cliente di u duca di Choiseul o Jean-Jacques Rousseau « utopista custituziunale ») o puru Boswell « crunista turisticu-puliticu d’alta magia », creatore di miti.

Eppuru, si a storia ghjè una mitulugia, e so favule si elabureghjanu dinù, rapportu à fàtti incuntestevuli. L’onestà murale di u campione di a libertà corsa, nisun’dubitu fàce. Ad alte cime hè a so cultura d’umanista, bella assicurata, a so’ intelligenza è u so’ pragmatismu raportu à la so’ guvernanza sò ricunnisciuti.

Ci vole dinù à cunsiderà u rolu d’un mitu litterariu, cum’è iniziatore di a storia, in esempiu sti miti innu i quali certi scrittori, per dà una fiura ideale à i so’ eroi, i cuncipiscenu è l’investiscenu da i so’ propii fantasmi.

Hè particularmente interessante u casu di u grand’ pueta alemanu Hölderlin, u quale cumpunì in lu 1800 una nuvella puetica « Emilia à a vigilia di e so’ nozze », splendidu puema in lu quale ellu evucheghja l’imagine d’un Paoli « paternu eroe » babbu di a patria chì accoglie tale u so’ figliolu un giovanu vuluntariu alemanu, Edouard.

Hölderlin (orfanu di babbu), di Pasquale Paoli, ne fàce non solamente un « patre spirituale » ma per via di l’imaginariu, u patre spirituale di a rigenerazione di a patria alemana. Edouard, u giovanu suabe, porghje a so’ spada à Paoli perchè perdandu u sensu di a libertà è di e so’ virtù germaniche, l’alemani si sò imbastarditi.

Ellu truverà un’ eroica morte nantu a terra corsa « inviulata » dendu cusì à i so’ cumpatriotti l’esempiu di a strada à seguità. D’altronde, u puema esalta a natura corsa è custituisce una spezia di « discorsu fàttu à a nazione alemana », annunziatore di quelli di Fichte.

A Corsica « isula beata » diventa u locu sacru di u sacrifiziu, a gesta di l’eroe, u caminu iniziaticu pè a libertà.

Cusì, certi capi d’opera di a litteratura, pònu arricà a so’ cuntribuzione à a storia. U mitu litterariu, u quale, propiu in l’opera di Hölderlin, ripone nantu à un fundamentu storicu (Paoli eroe di a libertà) diventa, ellu dinù, u vettore d’un mitu novu, quellu di u « paese patria » (Heimat-Vaterland) magaru, s’ellu trova a so’ spressione pulitica innu a nazione, s’abulisce si a patria perde u sensu di a libertà.

Marie-Jean VINCIGUERRA
Traduzzione Petru VACHET-NATALI